Friday, August 13, 2010

Ramadhan Datang Lagi.


Hari ini 13 Ogos 2010 bersamaan 03 Ramadhan 1431, bermakna dah 3 hari kita berpuasa. Rasanya puasa kali ni tak lah teruk sangat. Masih steady….walau pun bangun sahur teruk sikit.

Mana punya jin 4 ekor ni.....kira tak kasi bangun la....

Di bulan yang mulia ini, sebaiknya kita menginsafi diri, mengenang nasib orang yang sangat memerlukan makanan. Mungkin di Negara kita (1 MALAYSIA) kita tak tahu atau  memang tak ada orang yang sangat memerlukan makanan dan air. Tak pernah menempuh suasana tiada langsung makanan dan air. Terpaksa berebut makanan, air tak ada.  Terpaksa menunggu lembu untuk kencing dan mandi air kencing lembu. Bunyi macam lawak….tapi saksikan sendiri gambar ini....

 Mandi air kencing lembu

 Minum air kencing lembu

Makan...hanya sisa roti yang terbuang
 

Minta simpati untuk mendapatkan makanan

Akhirnya kebuluran yang dihadapi ditambah dengan pelbagai penyakit seterusnya membawa maut.

Burung Hering menunggu saat kematian untuk makan daging kanak-kanak ini.

Marilah kita sama-sama bersyukur atas apa yang kita telah nikmati selama ini. Bersyukur di atas apa yang ada. Ramadhan adalah bulan terbaik untuk kita redha dan menginsafinya.

Semalam sebelum nak berbuka sempat gak dengar lagu Iradat Tuhan yang di nyanyikan oleh Kumpulan Al Suraya bersama orkes Sinar Murni. Best gak… rentak muzik jalanan. Lagu ni pernah di rakamkan semula oleh ustaz Akhil Hayy.

Untuk halwa telinga bulan ramadhan.



Disini saya mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa. Semoga ramadhan kali ini akan lebih memberi kerahmatan, keberkatan dan keinsafan kepada kita semua, amin.

4 comments: